وبسایت حقوقی مهدی مومن زاده شوشتری

وبسایت حقوقی مهدی مومن زاده شوشتری

((بــررسی مـــوضـوعـات مـخـتـلـف حــقـوقـی))

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
ایمیل های تماس با مدیر وبسایت mehdi.momenzadeh93@yahoo.com mehdi.momenzadeh94@yahoo.com ..........((لطفاً نظرات خود را با آدرس ایمیل یا شماره واتس آپ یا تلگرام در پایان مطالب درج کنید تا امکان پاسخ و همکاری باشد)).

مال و اقسام آن (بخش اول)

جمعه, ۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۲۶ ق.ظ

مفهوم مال:

از نظر حقوقی به چیزی مال گویند که دارای دو شرط اساسی زیر باشد:

1-مفید فایده بوده بنحوی که نیازی اعم از مادی و معنوی را برآورد. 2-قابل اختصاص به شخص یا ملت معین باشد

مال مفهومی است نسبی، بدین معنی که مفهوم مال در اماکن مختلف یا زمانهای مختلف یکسان نیست. ممکن است شیء را در سرزمینی، یا پیروان مکتبی مال بشناسند اما در سرزمینی دیگر آن شیء را مال ندانند . چنانکه در مکتب اسلام مشروبات الکلی مال محسوب نمی گردد در حالیکه همین مشروبات در ادیان یهودی یا مسیحی و سرزمینهای یهودی نشین مال محسوب می گردد و قابل تملک است.

مالکیت:

مالکیت عبارتست از رابطه حقوقی یا رابطه ای که قانونگذار بین مال و شخص دارنده آن برسمیت میشناسد . بنابراین مالکیت امری است صددرصد حقوقی و برخاسته از عمل قانونگذار . هرگاه شخصی مالی را در اختیار داشته و از آن بهره برداری نماید و آن مال را از آن خود بداند اما قانونگذار آنرا برسمیت نشناسد مالکیتی ایجاد نمی گردد . بدیهی است مالکیت امری تغییرناپذیر نیست بلکه ممکن است مالکیت شخصی نسبت به مالی مرتفع و مالکیت دیگری نسبت به آن مال برقرار گردد یا مالکیت شخص از مالی سلب و مالکیت دیگری بر آن برقرار نگردد.

اقسام مال:

  • مال مادی و مال غیرمادی

  • مال منقول و مال غیرمنقول

  • مال مثلی و مال قیمی

  • مال مصرفی و غیر مصرفی (استهلاکی و غیر استهلاکی)

  • مال قابل تقسیم و مال غیر قابل تقسیم

1-مال مادی و مال غیرمادی

الف) مال مادی:

مالی است که داری وجود خارجی و ملموس باشد. هر مالی که قابل لمس باشد یا بوسیله چشم دیده شود مال مادی است، اعم از اینکه کوچک باشد یا بزرگ، قابل جابجایی باشد یا نباشد، مایع باشد یا جامد یا حتی گاز . بیشتر اموالی که با آنها سروکار داریم از نوع مال مادی محسوبند، همانند لوازم منزل، خوراکی ها، اتومبیل و خانه، حیوانات و گیاهان.

ب) مال غیرمادی:

مالی است که با وجود داشتن فایده و قا بلیت تصرف و تملک ملموس نیست . اموال غیر مالی نیز کم نیستند، کلیه حقوق مالی به شرحی که گذشت از اقسام اموال غیر مادی محسوب می شوند اعم از اینکه موضوع حقوق مالی اموال مادی یا اشیاء غیر مادی باشد . حقوق عینی از مصادیق اموال غیر مادی دارای منشاء مادی و حقوق فکری ی ا حقوق معنوی از اقسام اموال غیر مادی دارای منشاء غیر مادی بحساب می آیند.

۹۴/۰۴/۰۵
مهدی مومن زاده شوشتری