وبسایت حقوقی مهدی مومن زاده شوشتری

وبسایت حقوقی مهدی مومن زاده شوشتری

((بــررسی مـــوضـوعـات مـخـتـلـف حــقـوقـی))

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
ایمیل های تماس با مدیر وبسایت mehdi.momenzadeh93@yahoo.com mehdi.momenzadeh94@yahoo.com ..........((لطفاً نظرات خود را با آدرس ایمیل یا شماره واتس آپ یا تلگرام در پایان مطالب درج کنید تا امکان پاسخ و همکاری باشد)).

خــیارات و احکام آن (قسمت دوم)

سه شنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۳۲ ق.ظ

خیار غبن : غبن درلغت به معنی زیان و فریب و دراصطلاح حقوقی به معنای عدم تعادل ارزش مال مورد مبادله است .

هرگاه یکی از طرفین معامله غبن فاحش داشته باشد یعنی در معامله مغبون شود به اندازه ای که میزان ضرر و مغبونیت قابل تحمل نباشد طرف مغبون حق فسخ معامله را دارد ، که به این خیار غبن می گویند

 

 خیار عیب : اگر بعداز معامله معلوم شود مبیع یا مورد معامله معیوب است ، خریدار اختیار دارد اینکه معامله را فسخ کند و یا اینکه آن را بپذیرد و مابه التفاوت قیمت صحیح و معیوب آنرا که اَرْش گویند، از فروشنده بگیرد .

 

* نکته قابل توجه آنکه خیارعیب پس ازعلم به آن فوری است و بعلاوه زمانی برای خریدار خیار عیب ثابت میشود که عیب در زمان معامله مخفی باشد ،  تشخیص عیب با نظر "عرف" است .

 

خیار تَدلیس : به معنای فریب طرف معامله است ، تدلیس عبارتست از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود ؛ تدلیس دارای دورڪن است : رکن اول عملیات و هراقدام عملی یا گفتاری است و رکن دوم فریب می باشد .

 

خیار تَبعّض صفقه : مفهوم لغوی صفقه عبارتست از : دست روی دست زدن و مفهوم اصطلاحی آن همان عقدبیع میباشد ، البته صفقه درلغت عربی به معنی دست به هم زدن نیز میباشد ، چون سابقاً بین طرفین معامله معمول بوده که وقتی می خواستند رضایت خود را نسبت به عقدی که منعقد کرده اند اعلام کنند، دست راست یکی دیگر را می گرفتند و به هم دست می دادند ؛ بهمین جهت بیع را صفقه گویند.

 

خیار تبعّض صفقه حقی است که قانونگذار به خریدار میدهد تا درصورتی که قسمتی از بیع باطل باشد بتواند آن قسمتی را که صحیح است فسخ کند.

 

خیار تخلف شرط : احکام خیار تخلف شرط در مواد 234 تا 245 ق.م ذکرشده است ، یعنی همان شروط ، صفت و نتیجه است، یعنی تخلف از شرط فعل ، صفت یا نتیجه برای کسی در قرارداد به نفع وی وضع شده است ، حق فسخ ایجاد می کند.

 

۹۵/۰۵/۰۵
مهدی مومن زاده شوشتری