اقرار (بخش سوم)
پنجشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۵، ۰۸:۲۰ ق.ظ
کیفرهائی که توسط اقرارثابت می شوند
برخی از کیفرهایی که توسط اقرار قابل اثبات هستند، علاوه بر آن که در کتب فقهی ذکر شدهاند و قانونگذار هم در قانون مجازات اسلامی به آنها تصریح نموده است که به شرح ذیل میباشند:
1) حدودی که با چهار بار اقرار ثابت می شوند:
الف)حد ّزنا: زنا با اقرار ثابت می شود و بناچار باید چهار بار باشد و اگر کمتر از چهار بار اقرار کند حد ثابت نمی شود و در این صورت علی الظاهر حاکم می تواند او را تعزیر کند.
ب) حدّ لواط: لواط با چهار بار اقرار مجرم که یا فاعل است یا مفعول ثابت میشود.
ج) حدّ مساحقه: مساحقه که نظیر لواط است و بین دو زن اتفاق می افتد، ثابت میشود به همان راههائی که لواط با آن راهها ثابت می شود.
2) حدودی که با دوبار اقرار ثابت می شوند:
اول) حدّ قیادت: قیادت (میانجی گری برای زنا یا لواط) و اینکه کسی واسطه شود مردی را به زنی یا دختری جهت زنا و به مردی یا پسری جهت لواط برساند و به دو طریق ثابت می شود. طریق اول اینکه خودش به قولی دو نوبت و به قولی یک نوبت اقرار کند که قول اول اشبه است.
دوم) حدّ قذف: قذف به اقرار قاذف ثابت میشود و بنابر احتیاط لازم است دو بار اقرار کند.
سوم) هر گناهی که در آن تعزر باشد و جنبه حق الله داشته باشد بوسیله اقرار مرتکب که نزدیکتر به احتیاط و بهتر آن است که در دو نوبت باشد ثابت می شود.
چهارم) حدّ شرب مسکر: شرب مسکر با دو بار اقرار ثابت میشود.
پنجم) حدّ سرقت: حدّ سرقت با دوبار اقرار به عملی که موجب آن است ثابت می شود.
ششم) حدّ محاربه: محارب بودن کسی با یک نوبت و نزدیکتر به احتیاط با دو بار اقرار ثابت می شود.
3) کیفری که با یک بار اقرار ثابت میشود:
کیفر قصاص: در ثابت شدن قتل یک بار اقرار کافی است و اینکه بعضی از فقها فرمودهاند شرط ثبوت قصاص با دو بار اقرار است این قول بدون دلیل است.
برخی از کیفرهائی که با اقرار ثابت میشوند و در کتب فقهی ذکر و مجازات آنها نیز بیان شده است، ولی در قانون مجازات اسلامی تصریحی بدانها نشده است، عبارتند از:
الف) حدّ سحر: کسی که سحر عمل کند اگر مسلمان باشد کشته میشود و اگر کافر باشد تادیب میشود و از دو طریق ثابت میشود یکی به اقرار خود او که احتیاطا باید دو بار باشد.
ب) حدّ ارتداد: در ارتداد به اقرار خود مرتد ثابت میشود و احتیاط آنست که آثار ارتداد را بعد از دو بار اقرار مترتب کنند.
۹۵/۰۹/۱۸